Paragraaf kapitaalgoederen
Gemeentelijke gebouwen
Jaarlijks actualiseren wij de Meerjarenonderhoudsplanning, oftewel MJOP, voor de gemeentelijke gebouwen. Dit zijn er 65 in getal. Actualiseren houdt ook in dat nieuwe inzichten, wet en regelgevingen worden verwerkt in de MJOP. In het MJOP prognosticeren we het planmatig onderhoud voor de komende jaren. We bepalen of er geschoven moet worden in gepland onderhoud bij de gebouwen aan de hand van eigen onderzoek, storingsonderhoud of gebruikerssignalen. Grotere onderhoudswerken zetten we zo nauwkeurig mogelijk in de tijd. We onderhouden gebouwen op het niveau van conditie 3: ‘redelijke conditie, plaatselijk lichte veroudering, functievervulling van bouw- en installatiedelen niet in gevaar’ volgens de geldende NEN 2767 norm.
In 2023 hebben we groot onderhoud uitgevoerd aan gemeentelijk vastgoed, zoals:
· Een aantal installaties duurzaam vervangen op de Laan 19, het gemeentehuis.
· Vloeren sanitaire ruimten vernieuwd op de Laan 19, het gemeentehuis.
· Herstelwerkzaamheden bouwfouten lekkages school Hoge Ven.
· Vervangen gymmaterialen gymzaal in Burgerbrug en Petten.
· Schilderwerkzaamheden gymzaal in Burgerbrug, balletschool Schagen en havenkantoor Schagen.
· Verduurzamen diverse kamers monument museum Vreeburg.
· Zonnepanelen geplaatst kinderdagverblijf aan de Lauriestraat 42 Schagen.
· Voorbereidingen getroffen om de verlichting van de Grote Kerk te voorzien van ledverlichting.
· Dak vervangen Aula in Sint-Maartensbrug.
· Aanbrengen brandwerende puien P. Ottstraat, sporthal Schagerbrug.
· Verouderde keuken boderuimten vervangen.
· Klimaat installaties publiekshal vervangen, warmte en koelen.
· Vervangen en verduurzamen klimaatinstallatie brandweerkazerne Schagen.
· Bij diverse gemeentelijke objecten buitenverlichtingen vervangen voor LED-varianten.
· Deel vervangen van de betonvloeren inclusief coating in de werkplaatsen van de buitendienst, Zijperweg 10-12.
· Begin gemaakt met het meer toegankelijk maken van publieke gebouwen aan de hand van de rapportage Ongehinderd.
Ons college gaf eerder aan dat de ambitie op het punt van verduurzaming van eigen vastgoed hoger ligt dan de verplichte 5-jaar terugverdientijd. Het gemeentebestuur besloot destijds om alle maatregelen te treffen met een terugverdientijd van 15 jaar of minder. Vanwege dit besluit kwam de plaatsing van zonnepanelen, ledverlichting en isolatiemaatregelen op de lijst van uit te voeren maatregelen. Inmiddels zijn er ruim 2.100 zonnepanelen geplaatst en hebben veel gemeentelijke panden ledverlichting. De gevels en installatiecomponenten van veel van onze gebouwen zijn voorzien of gaan we voorzien van ‘extra’ isolatie (MJOP-onderhoud en duurzaamheid). Waar oude dubbelglas beglazing zit, komt HR++ beglazing. De komende periode gaan wij hiermee verder. Behalve dat we nog meer daken voorzien van zonnepanelen, verduurzamen wij de gebouw gebonden installaties en vervangen we alle traditionele verlichting door LED. Zo veel mogelijk kiezen we daarbij voor het natuurlijke moment volgens het Meerjarenonderhoudsprogramma.
Wij voldoen vanaf 2023 aan onze plicht om kantoorhoudende panden minimaal op energielabel C te hebben. Het gemeentehuis aan de Laan 19 heeft label A, het kantoor en de werkplaats aan de Zijperweg 10-12 hebben label A++. Daarbij monitoren wij het energieverbruik van verschillende gemeentelijke panden.
Gemeentelijke gebouwen
Jaarlijks actualiseren wij de Meerjarenonderhoudsplanning, oftewel MJOP, voor de gemeentelijke gebouwen. Dit zijn er 65 in getal. Actualiseren houdt ook in dat nieuwe inzichten, wet en regelgevingen worden verwerkt in de MJOP. In het MJOP prognosticeren we het planmatig onderhoud voor de komende jaren. We bepalen of er geschoven moet worden in gepland onderhoud bij de gebouwen aan de hand van eigen onderzoek, storingsonderhoud of gebruikerssignalen. Grotere onderhoudswerken zetten we zo nauwkeurig mogelijk in de tijd. We onderhouden gebouwen op het niveau van conditie 3: ‘redelijke conditie, plaatselijk lichte veroudering, functievervulling van bouw- en installatiedelen niet in gevaar’ volgens de geldende NEN 2767 norm.
In 2023 hebben we groot onderhoud uitgevoerd aan gemeentelijk vastgoed, zoals:
· Een aantal installaties duurzaam vervangen op de Laan 19, het gemeentehuis.
· Vloeren sanitaire ruimten vernieuwd op de Laan 19, het gemeentehuis.
· Herstelwerkzaamheden bouwfouten lekkages school Hoge Ven.
· Vervangen gymmaterialen gymzaal in Burgerbrug en Petten.
· Schilderwerkzaamheden gymzaal in Burgerbrug, balletschool Schagen en havenkantoor Schagen.
· Verduurzamen diverse kamers monument museum Vreeburg.
· Zonnepanelen geplaatst kinderdagverblijf aan de Lauriestraat 42 Schagen.
· Voorbereidingen getroffen om de verlichting van de Grote Kerk te voorzien van ledverlichting.
· Dak vervangen Aula in Sint-Maartensbrug.
· Aanbrengen brandwerende puien P. Ottstraat, sporthal Schagerbrug.
· Verouderde keuken boderuimten vervangen.
· Klimaat installaties publiekshal vervangen, warmte en koelen.
· Vervangen en verduurzamen klimaatinstallatie brandweerkazerne Schagen.
· Bij diverse gemeentelijke objecten buitenverlichtingen vervangen voor LED-varianten.
· Deel vervangen van de betonvloeren inclusief coating in de werkplaatsen van de buitendienst, Zijperweg 10-12.
· Begin gemaakt met het meer toegankelijk maken van publieke gebouwen aan de hand van de rapportage Ongehinderd.
Ons college gaf eerder aan dat de ambitie op het punt van verduurzaming van eigen vastgoed hoger ligt dan de verplichte 5 jaar terugverdientijd. Het gemeentebestuur besloot destijds om alle maatregelen te treffen met een terugverdientijd van 15 jaar of minder. Vanwege dit besluit kwam de plaatsing van zonnepanelen, ledverlichting en isolatiemaatregelen op de lijst van uit te voeren maatregelen. Inmiddels zijn er ruim 2.100 zonnepanelen geplaatst en hebben veel gemeentelijke panden ledverlichting. De gevels en installatiecomponenten van veel van onze gebouwen zijn voorzien of gaan we voorzien van ‘extra’ isolatie (MJOP-onderhoud en duurzaamheid). Waar oude dubbelglas beglazing zit, komt HR++ beglazing. De komende periode gaan wij hiermee verder. Behalve dat we nog meer daken voorzien van zonnepanelen, verduurzamen wij de gebouw gebonden installaties en vervangen we alle traditionele verlichting door LED. Zo veel mogelijk kiezen we daarbij voor het natuurlijke moment volgens het Meerjarenonderhoudsprogramma.
Wij voldoen vanaf 2023 aan onze plicht om kantoorhoudende panden minimaal op energielabel C te hebben. Het gemeentehuis aan de Laan 19 heeft label A, het kantoor en de werkplaats aan de Zijperweg 10-12 hebben label A++. Daarbij monitoren wij het energieverbruik van verschillende gemeentelijke panden.
Openbare ruimte
In de openbare ruimte verstaan wij onder kapitaalgoederen; wegen, wandel- en fietspaden, groen, bomen, speelvoorzieningen, riolering, oppervlaktewater, straatmeubilair, verlichting en strand. De kwaliteit van de kapitaalgoederen is van directe invloed op hoe trots onze inwoners zijn op hun gemeente. Maar ook op de veiligheid van de gebruikers en voor de leefbaarheid, beleving, aanzien en de uitstraling van onze gemeente.
Het in stand houden van de kapitaalgoederen verdelen wij onder in:
· Onderhoud: het op niveau houden voor dagelijks gebruik.
· Beheer: het op niveau houden opdat de te verwachten levensduur wordt gehaald.
· Vervanging: indien de huidige kwaliteit of situatie niet meer voldoet.
De raad heeft het Integraal Beleidsplan Openbaar Gebied vastgesteld met gewenst kwaliteitsniveau en een financiële paragraaf. Om een zo laag mogelijke claim te doen op de beperkte beschikbare financiële middelen is ‘sober en doelmatig’ het uitgangspunt. Prioriteit is het op niveau brengen van alle disciplines in de openbare ruimte. Voor de korte termijn laten wij kapitaalgoederen in een staat boven 'sober en doelmatig' in beeldkwaliteitsniveau terugvallen. De financiële middelen die wij niet aan deze kapitaalgoederen besteden, zetten wij in op kapitaalgoederen die niet aan het gewenste beeldkwaliteitsniveau voldoen. De disciplines afval, begraafplaatsen en riolering hebben aparte financiële stromen. Voor afval en riolering worden de kosten bepaald op basis van kostendekkendheid en de te behalen beleidsdoelen. Voor begraafplaatsrechten is een volledige kostendekkendheid niet reëel.
De keuze ‘sober en doelmatig’ van het Integraal beleidsplan Openbaar Gebied betekent dat wij de wegen grotendeels op CROW C-niveau in stand houden. Voor de toeristische centra van Schagen, Callantsoog, Petten, Sint Maartensvlotbrug, Sint Maartenszee en Groote Keeten doen wij dit op een iets hoger CROW B-niveau.
Wij willen de openbare ruimte meer klimaatadaptief en toekomstbestendig maken. In ontwerpen van nieuwe projecten moeten wij rekening houden met het voorkomen van hittestress en wateroverlast. Eis is ook dat we zorgen voor meer waterinfiltratie in de bodem. Bij deze ontwerpen nemen wij ook zoveel mogelijk de overige eisen en wensen mee die aan de openbare ruimte gesteld worden.
De disciplines afval en riolering hebben aparte financiële stromen. Voor afval en riolering worden de kosten bepaald op basis van kostendekkendheid en de te behalen beleidsdoelen.
Op grond van het actuele Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten investeringen in het openbaar gebied geactiveerd worden (lees: zichtbaar zijn op de balans). Dit staat haaks op ons uitgangspunt van zuiver begroten. Investeringen in het openbaar gebied zijn niet verhandelbaar en vormen dus geen vermogen van de gemeente. In overeenstemming met het BBV gaan we met de investeringen in het openbaar gebied als volgt om: de investering wordt geactiveerd en afgeschreven over de periode van de verwachte levensduur. Tegelijkertijd wordt een reserve gevormd van gelijke omvang, waarmee gedurende de levensduur de afschrijvingslasten worden gedekt. Hierdoor schuiven we de lasten niet door naar de toekomst. Zo voorkomen we ook dat op termijn een belangrijk deel van het budget opgaat aan rentelasten.
Wegen, verkeer & vervoer
Kapitaalgoed | Areaal | Eenheid |
---|---|---|
Wegen | 3,8 | milj. m² |
Straatmeubilair | 12.150 | stuks |
Verkeersborden en -palen | 11.300 | stuks |
In totaal heeft de gemeente Schagen meer dan 1.200 km weg in beheer en onderhoud, Hiervan ligt ongeveer 47% buiten de bebouwde kom en ongeveer 53% binnen de bebouwde kom. De wegen bestaan voor ongeveer 48% uit asfaltverharding, voor 45% uit elementenverharding en 7% uit andere materialen zoals half verharding of beton.
Laadpalen
Sinds oktober 2016 zijn wij aangesloten bij MRA Elektrisch. Inwoners die niet op eigen terrein kunnen parkeren, kunnen een laadpaal bij de gemeente aanvragen. MRA Elektrisch regelt vervolgens de aanleg en exploitatie van deze openbare laadpalen door een exploitant. Hiermee stellen wij iedereen die dat wil en kan in staat om elektrisch te rijden. De elektrische energie is 100% groen.
Openbare verlichting, nutsvoorzieningen & afvalinzameling
Kapitaalgoed | Areaal | Eenheid |
---|---|---|
Openbare verlichting | 12.700 | stuks |
Elektrische installaties | 60 | stuks |
Afvalinzameling | 21.000 | huishoudens |
Openbare verlichting
Goede openbare verlichting geeft sfeer, een gevoel van sociale veiligheid en vergroot de
verkeersveiligheid. Het is daarom van belang dat wij de openbare verlichting goed op orde hebben. De meeste lichtmasten staan binnen de bebouwde kom. Alle lichtmasten in beheer van gemeente Schagen zijn voorzien van LED. Kabels, verdeelkasten en schades vergen echter nog wel de nodige aandacht. Het onderhoudscontract van de openbare verlichting is bij een aannemer neergelegd. Hierbij is een hoger serviceniveau overeengekomen. Er is sprake van een 24/7 storingsdienst. De afhandeling van Fixi meldingen gebeurt direct door de aannemer, zonder tussenkomst van de gemeente.
Energie
Ook in 2023 betrokken wij energie, elektriciteit en gas, van HVC Aandeelhoudersenergie via een inbestedingsconstructie. Voor onze rioolgemalen, elektriciteitskasten, openbare verlichting, verkeersregelinstallatie en gemeentelijke gebouwen. Het betreft 100% groene energie. Wij hebben met HVC een betrouwbare partner met de juiste focus op verduurzaming gevonden.
Afvalinzameling
Binnen de gemeente zijn er feitelijk 3 afvalstromen te onderscheiden namelijk:
· Bedrijfsmatig afval: inzameling door private afvalbedrijven.
· Huishoudelijk afval: inzameling in opdracht van gemeente via HVC.
· Zwerfafval: inzameling door buitendienst gemeente Schagen.
De gemeentelijke onderhoudsdienst en Pro-groen zamelen het zwerfafval in. Zoals bij afvalbakken op straat, strand, recreatie- en winkelgebieden. Ook de grote afvalboeien op de strandopgangen aan de kust horen hierbij.
Het huishoudelijk afval wordt door HVC ingezameld. HVC is overeenkomstig de huidige dienstverleningsovereenkomst verantwoordelijk voor het gehele pakket van afvalinzameling.
Dit omvat het onderhoud en beheer van alle inzamelmiddelen, afvalverwerking en vermarkting. Hierbij is meer focus gekomen op hergebruik en de circulaire economie. Afval is inmiddels geen afval meer, maar waardevolle grondstof. Een groeiend aantal dorpen en woonwijken krijgen de nieuwe vorm van afvalinzameling. Deze afvalinzameling gaat uit van 3 afvalcontainers aan huis namelijk: (oranje) plastics-container, (groene) gft/e-container en (blauwe) papiercontainer. Het (grijze) restafval wordt daarentegen 'op afstand geplaatst' (ontmoedigd) via ondergrondse restafvalcontainers in de wijk.
Groen, speelvoorzieningen & sportvelden
Kapitaalgoed | Areaal | Eenheid |
---|---|---|
Bomen | 35.450 | stuks |
Openbaar groen | 4,6 | milj. m² |
Speelvoorzieningen | 865 | stuks |
Begraafplaatsen | 10 | stuks |
Groen
Openbaar groen draagt bij aan ons welzijn. We voelen ons prettiger in een groene omgeving.
Groen is een belangrijk middel voor klimaatadaptatie. Omdat groen water langer vasthoudt, raakt het riool niet overbelast bij stortbuien. De koelende werking van bomen, struiken en planten door verdamping via bladeren, schaduwwerking en het absorberen van warmte is zeer waardevol.
We houden het groen op het niveau dat is vastgelegd in het Integraal beleidsplan Openbaar Gebied en dat passend is voor de omgeving. Hiervoor renoveren we ieder jaar een aantal groenvakken. Bestaande bomen controleren we in verband met de wettelijke zorgplicht periodiek op veiligheid en eventuele gebreken. De resultante van deze inspecties geeft inzicht in de benodigde uit te voeren maatregelen om de bomen op de gewenste veiligheidsnormen in stand te houden.
Ons bomenbeleid geeft richting aan hoe we met bomen binnen de gemeente omgaan en wat we belangrijk vinden. Daarnaast zorgt het bomenbeleid voor deregulering en vermindering van de administratieve lasten. Daarmee profiteert zowel de inwoner als de organisatie van deze verminderde administratieve werkzaamheden.
Schagen vindt groen belangrijk en laat dit zien door bomen te planten. Binnen het programma ‘Schagen groeit door’ wordt met projecten inhoud gegeven aan de ambitie om bomen te planten. Met een groenimpuls stimuleert het programma doelen op het gebied van economie, leefbaarheid, landschap, duurzaamheid en ecologie.
Speelvoorzieningen en sportvelden
Speel- en sportvoorzieningen vergroten de leefbaarheid binnen de gemeente Schagen. Ze hebben een directe positieve invloed op het geluk en de gezondheid van onze inwoners. De speeltoestellen controleren we jaarlijks 4 keer op veiligheid, in verband met de wettelijke aansprakelijkheid voor de gemeente.
Er zijn ongeveer 27 sportclubs/verenigingen binnen gemeente Schagen die gebruik maken van diverse sportvelden (gras, kunstgras, kunststof en asfalt). Dit zijn clubs gericht op de sporten voetbal, handbal, atletiek, rugby, schaatsen, honkbal en hockey.
Water & kust
Kapitaalgoed | Areaal | Eenheid |
---|---|---|
Oppervlaktewater | 1,3 | milj. m² |
Civiele kunstwerken | 700 | stuks |
Strand | 15 | km. |
Riolering | 495 | km. |
Oppervlaktewater en riolering
De gemeente heeft de zorg voor oppervlakte-, grond-, hemel- en afvalwater. Het actuele rioleringsplan speelt in op de toekomstige Omgevingswet. We hebben gewerkt aan een nieuw gemeentelijk rioleringsplan dat inspeelt op de Omgevingswet. Dit doen wij met onze partners in de (afval)waterketen: de gemeenten Hollands Kroon, Den Helder, Texel en het Hoogheemraadschap. De ontwikkeling van de rioolheffing is op dit plan voor stedelijk water gebaseerd.
Dit jaar is de besluitvorming gereedgekomen voor het door het Hoogheemraadschap in beheer overnemen van een groot deel van het water in de gemeente. Aansluitend zijn wij gestart met het opstellen van een nieuw baggerplan.
Kunstwerken
Met kunstwerken bedoelen we de civieltechnische kunstwerken, zoals bruggen, duikers, kade- en keermuren. Ook ‘harde’ oeverbeschermingen en oeverconstructies rekenen we tot dit areaal. Die hebben een totale lengte van 33 kilometer.
Baggeren
Gemeente Schagen stemt haar baggerprogramma af met dat van het Hoogheemraadschap. Op deze wijze blijven de waterlopen op efficiënte wijze voldoen aan de Keur.
Strand
We zorgen voor het beheer van alle strandopgangen en aangrenzende wegen. Vrijwel alle strandslagen hebben slagbomen en 24/7 bewakings- en conciërgedienst. Vergunningverlening en handhaving behoren tevens tot de taken van de gemeente.
Havens
We kennen 2 havens, namelijk een industriehaven en een recreatiehaven.
De industriehaven is een kleinschalige gemengde binnenhaven. Hier bestaat de haven-gerelateerde kernactiviteit uit grondstoffenoverslag door binnenvaartschepen. De periodieke baggerwerkzaamheden van de industriehaven zijn in ons baggerprogramma opgenomen. De huidige kwaliteit van deze industriehaven is conform ons beleidsuitgangspunt sober en doelmatig.
De recreatiehaven Schagen is in eigendom van de gemeente en wordt beheerd door de Stichting recreatiehaven. De stichting verzorgt de gehele exploitatie van de haven (verhuur en administratie vaste ligplaatsen en passantenplaatsen, aanstelling havenmeesters, netjes op orde houden haven, promotie etc.). De stichting stelt jaarlijks een jaarverslag op. De recreatiehaven is de laatste jaren aanzienlijk opgeknapt (oude boten zijn door handhaving verwijderd) en is er geïnvesteerd in het onderhoud en het uiterlijk van de recreatiehaven. Er is sprake van een kwalitatief hoog onderhoudsniveau. Hierdoor is het een visitekaartje voor de gemeente Schagen en heeft het een grote aantrekkingskracht op toerisme.