3.1 Verkeer en Vervoer
Wat hebben we bereikt
We hebben aandacht gegeven aan de fietser. We hebben in nieuwe woonwijken, zoals Muggenburg-Zuid, specifiek aandacht gevraagd voor fietsen en wandelen. We zijn gestart met een participatietraject voor de doorfietsroute zodat we in 2024 verder kunnen met gerichte uitvoeringsprojecten. We zijn gestart met het realiseren van de fietsstraat in Kalverdijk en we hebben verschillende fietspaden verkeersveiliger ingericht door middel van kantmarkeringen.
We hebben ons ingezet om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het regionaal uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid Kop van Noord-Holland is opgeleverd. We hebben de verkeersveiligheid sterk verbeterd op specifieke locaties zoals op de Bosweg in 't Zand en het kruispunt Keinsmerweg-Grote Sloot. Naast fysieke maatregelen hebben we ook aandacht gegeven aan gedrag, bijvoorbeeld door middel van de campagne 'Toon begrip, raak niet in de slip', met de uitvoering van het programma ‘Doortrappen’ en door verkeersregelaars op het kruispunt N9 in Sint Maartensvlotbrug in te zetten afgelopen zomer.
We hebben ons ingezet voor duurzame bereikbaarheid in de gemeente. De gratis verbeterde kustbus (met lage instap) reed afgelopen zomer 10 weken tussen Petten en Den Helder. We zijn gestart met een pilot om het mogelijk te maken elektrische auto’s op te laden vanuit huis en op de openbare weg. Het plaatsen van laadpalen is versneld en daardoor gestegen van 9 in 2022 naar 25 in 2023, met als eindresultaat 179 laadpunten. Het verkeersmodel Schagen hebben we verfijnd en geüpdatet. Daarmee is het nu toepasbaar op de gehele gemeente. De bijbehorende data kunnen nu geleverd worden voor een basisgeluidemissie kaart. Dit is een verplichting vanuit de Omgevingswet. Ook kunnen er analyses worden uitgevoerd voor toekomstige ontwikkelingen, zoals woningbouw.