Wat heeft het gekost
Totale lasten en baten per doelstelling per resultaat
Programma Economische zaken | Bedragen x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Primaire Begroting 2023 | Begroting 2023 na wijziging | Rekening 2023 | Verschil | |||
Lasten | |||||||
P5EZ1.23 | Visie op bedrijvigheid & werkgelegenheid | 595 | 595 | 681 | -86 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
P5EZ2.23 | Toerisme | 369 | 431 | 711 | -279 | ||
P5EZ6.23 | Evenementen | 79 | 67 | 97 | -30 | ||
Totaal lasten | 1.044 | 1.093 | 1.488 | -396 | N | ||
Baten | |||||||
P5EZ1.23 | Visie op bedrijvigheid & werkgelegenheid | 161 | -161 | ||||
P5EZ2.23 | Toerisme | 2.499 | 3.156 | 3.893 | -737 | ||
P5EZ6.23 | Evenementen | 71 | 71 | 73 | -2 | ||
Totaal baten | 2.570 | 3.227 | 4.127 | -900 | V | ||
Saldo van lasten en baten | 1.526 | 2.134 | 2.639 | 505 | V | ||
Toevoeging aan reserves | |||||||
Onttrekkingen aan reserves | |||||||
Saldo mutaties reserves | |||||||
Totaal resultaat | 1.526 | 2.134 | 2.639 | 505 | V |
Toelichting verschillen
Verschillen per doelstelling groter dan € 25.000,- worden hier toegelicht
Lasten
P5EZ1.23
· Ook in 2023 was de gemeente Schagen penvoerder in het kader van de regionale samenwerking. Het betreffen onder andere de projecten: Regiodeal, woonakkoord en de samenwerkingsagenda. De uitgaven hiervoor waren echter niet begroot. Zie ook de toelichting bij de baten waar de compensatie voor deze uitgaven zichtbaar zijn gemaakt (130N).
· In 2023 werd nog rekening gehouden met uitgaven voor 'Leader'. Hiervoor zijn in 2023 geen bijdragen betaald (56V).
· Overige verschillen (12N).
P5EZ2.23
· De Stichting Recreatiehaven Schagen (SRS) doet voor ons het beheer van de recreatiehaven. Al geruime tijd draagt de SRS de geïnde haven- en liggelden niet meer af aan de gemeente. Hier staat tegenover dat de gemeente Schagen geen vergoedingen verstrekt aan de SRS. Onze accountant heeft aangegeven dat alle vordering op de SRS vanaf 2018 in de exploitatie verantwoord moeten worden. Dit geldt voor zowel de inkomsten als voor de uitgaven. Naast deze uitgaven is ook een verliesvoorziening gevormd omdat het nog niet duidelijk is hoe en wanneer de financiële afwikkeling zal plaatsvinden. Hierbij geldt dat tegenover deze kosten ook hogere inkomsten zijn opgenomen. Zie hiervoor de toelichting bij de baten (382N).
· Door capaciteitsgebrek is alleen het minimale gedaan voor toerisme en recreatie. De verwachting is dat een aantal zaken in 2024 alsnog opgepakt kan worden (75V).
· Overige verschillen (28V).
P5EZ6.23
In 2023 hebben we te maken gehad met extra kosten voor energie ten behoeve van kermis en evenementen (30N).
Baten
P5EZ1.23
· Zoals u bij lasten kunt lezen waren wij ook in 2023 penvoerder in het kader van de regionale samenwerking. Evenals de uitgaven waren ook de opbrengsten niet in de begroting 2023 opgenomen. Zoals ook was opgenomen in de toelichting in de jaarstukken 2022 hebben we ook een deel van de gemaakte kosten uit 2022 gecompenseerd gekregen (161V).
P5EZ2.23
· De Stichting Recreatiehaven Schagen (SRS) doet voor ons het beheer van de recreatiehaven. Onderdeel van de overeenkomst is dat de gemeente jaarlijks de geïnde haven-/liggelden ontvangt. Zoals u in de toelichting bij de lasten heeft kunnen lezen heeft onze accountant aangegeven dat wij de geldstromen apart vanaf 2018 zichtbaar moeten maken in onze administratie. Zie ook de toelichting bij de lasten (370V)
· Door uitbreiding van het aantal toeristische accommodaties en een verhoging in de opgave van het aantal overnachtingen door toeristen hebben we meer toeristenbelasting ontvangen. De aanslagen toeristenbelasting worden altijd na afloop van het belastingjaar verzonden. Zo zijn de aanslagen van belastingjaar 2022 in mei 2023 opgelegd. Over belastingjaar 2022 blijken we nu meer te hebben ontvangen dan was geraamd. Overigens was 2022 een lastig jaar om te begroten, omdat we de jaren daarvoor met Corona te maken hadden (363V).
· Overige verschillen (4V).
P5EZ6.23
· Kermis en evenementen is een klein voordeel ontstaan bij pachten (2V).