Wij richtten ons in 2023 op meerdere nieuwe taken. Deze nieuwe taken hebben de aandacht opgeëist die volgens de begroting zou uit gaan naar de juridische organisatie in zijn algemeenheid. Voor wat betreft de Legal Tech is het wachten op het zaaksysteem dat in ontwikkeling is.
Naast acties op het gebied van control en kwaliteit zijn we actief op de invoering van de Wet open overheid (Woo). Een projectleider werkt aan een plan van aanpak dat aan het einde van 2023 grotendeels is uitgevoerd. De Woo contactfunctionaris die bij dit taakveld is ondergebracht werkt samen met de projectleider aan de instrumenten die nodig zijn voor onze organisatie. Zoals werkinstructies, archivering en openbaarmaking, trainingen, formats en bijvoorbeeld de aanschaf van een anonimiseringstool.
Het secretariaat van de Commissie bezwaarschriften is een onderdeel van Juridische zaken en zet onder meer een systeem op om bezwaarschriften te monitoren en gerichte kwaliteitsacties uit te voeren op de procedures.
Het nieuwe beheer van de verzekeringsportefeuille start met het uitvoeren van taxaties van onze gemeentelijke gebouwen en inventarissen. De aansprakelijkstellingen die wij ontvangen worden bijgehouden. Ook dit gebeurt met het oog op eventuele kwaliteitsacties.
Wij nemen deel aan de regionaal opgezette aanpak om de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen ingevoerd te krijgen. Wij nemen hierbij een aantal wijzigingen voor onze rekening.
Uiteraard vertegenwoordigt Juridische zaken een vraagbaakfunctie en adviseert en ondersteunt actief bij allerhande juridische vraagstukken die in onze organisatie leven.