Het is belangrijk dat medewerkers die voor gemeente Schagen kiezen, zich hier thuis voelen en voor langere tijd bij ons blijven werken. Dat begint al bij het voeren van een goed sollicitatiegesprek. Ondanks de lastige arbeidsmarkt, waarbij er meer vacatures zijn dan werklozen, zijn wij er dit jaar wederom goed in geslaagd om veel vacatures in te vullen.
Van de 159 opengestelde vacatures hebben wij er 107 succesvol ingevuld. De overige 52 procedures zijn 'on hold' gezet, teruggehaald of op een andere manier ingevuld. Dit succes is mede te danken aan onze verbeterde arbeidsmarktcommunicatie, waarbij de focus op inclusiviteit en diversiteit steeds belangrijker is geworden.
Met ons nieuwe werkgeversmerk treden wij meer specifiek naar buiten als open en inclusieve gemeente. Zo werken wij aan het invoeren van anoniem solliciteren, aan inclusieve gespreksvoering en andere manieren van solliciteren. Bijvoorbeeld zonder het verplicht opsturen van een CV of motivatiebrief. Ondanks de goede cijfers zijn er ook vacatures die blijvend lastig in te vullen zijn. Het gaat hierbij voornamelijk om functies in het ruimtelijk domein. Voor deze specifieke vacatures wordt er gedacht aan het inzetten van gerichte campagnes of het inzetten van bureaus. Dit gaan we nog verder vormgegeven.
Naast de instroom van 83 nieuwe medewerkers, zijn er 22 mensen in 2023 intern doorgestroomd. Dat zijn mooie cijfers. In totaal hebben 71 medewerkers de organisatie verlaten. Hiervan gingen er 9 met pensioen en 55 op eigen verzoek weg. De redenen voor vertrek van medewerkers zijn onvoldoende onderzocht om een uitspraak te kunnen doen over eventuele trends. In het AFAS softwaresysteem hebben we onlangs een instrument gebouwd, welke deze data verzameld en waardoor er in de toekomst wel analyses mogelijk zijn. De vraag is natuurlijk hoe we ervoor kunnen zorgen dat medewerkers zich verbonden voelen en zich voor langere tijd aan onze organisatie willen committeren.
Dit is belangrijk voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en ook voor het verminderen van de inhuurkosten. Niet-ingevulde vacatures zijn echter niet de enige oorzaak voor het inhuren van werknemers. Ook de vervanging van zieke medewerkers is een reden geweest om in te huren.
Sinds september 2022 is de Arbo Unie de arbodienstverlener die ons begeleidt in het ziekteverzuimproces. Naast het begeleiden van zieke medewerkers in hun weg naar herstel, ligt de focus steeds meer op het voorkomen van verzuim. Door onze samenwerking met de Arbo Unie verwachten wij dat de algemene vitaliteit en gezondheid van onze medewerkers verbetert. Niet alleen levert dit een lager ziekteverzuim op en hierdoor lager inhuurkosten, ook zorgt het voor betrokken en gemotiveerde medewerkers die in hun kracht staan en plezier hebben in hun werk.
De eerste resultaten van de ingrepen op managementniveau zijn positief. Zo was het ziekteverzuimpercentage in het eerste kwartaal van 2023 9,15%, wat gedaald is naar 7,4% in december. Mede door de nieuwe samenstelling van het teamleiderscollectief, de verbeterde samenwerking met de arbodienst en de focus op het geven van aandacht aan de medewerker, is er in het tweede en derde kwartaal een sterke daling van het percentage zichtbaar.
Onlangs is het managementontwikkeltraject van start gegaan. De teamleiders worden tijdens dit traject verder getraind in onder andere verzuimbegeleiding en het verbinden van de medewerkers. Bijvoorbeeld door te leren het 'goede gesprek' te voeren. Als organisatie schenken we uiteraard blijvend meer aandacht aan vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, door positief ingestoken acties, frequente voorlichting en door in gesprek te gaan met medewerkers. Op deze manier krijgt 'thuis in gemeente Schagen' ook hierin steeds meer vorm.