5.2 Toerisme
Wat hebben we bereikt
· De gratis kustbus was in 2023 een groot succes. De tellingen en websitebezoeken wijzen op een verhoging van het aantal reizigers. De inzet van toegankelijkere bussen heeft een positieve werking gehad op de tevredenheid van de reizigers.
· Oudesluis: tot en met 2024 zijn de verruimde openingstijden van de sluis en de brug bij Oudesluis geregeld met bediening door vrijwilligers. Dit moet geëvalueerd worden. Ook zoeken we naar mogelijkheden voor structurele borging.
Destinatie marketing
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord is per 1 januari 2024 gestopt met de uitvoering van de destinatiemarketing Holland boven Amsterdam. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat er bij de gemeenten in Noord-Holland Noord (NHN) geen draagvlak meer was voor gezamenlijke destinatiemarketing.
De portefeuillehouders toerisme van de Kop hebben afgesproken dat gezamenlijke destinatiemarketing op NHN schaal ook na 2023 de ambitie blijft, maar dat de Kop zich nu eerst op de promotie van de eigen regio moet richten om van daaruit weer op te bouwen.
De haalbaarheid en mogelijke organisatie van de destinatiemarketing van de Kop is middels een verkenning onderzocht. De aanbevelingen uit de verkenning worden momenteel uitgewerkt naar een concreet plan van aanpak om te komen tot een destinatiemarketingorganisatie voor de Kop. Vooruitlopend hierop wordt hard gewerkt aan het bouwen van een nieuwe website, die de website van Holland boven Amsterdam per 1 april 2024 moet vervangen. De kosten voor dit alles worden gedekt uit de gelden van ‘Samen op Kop!’.